12 February 2009

Pratglad granne

Vår granne undrade vad vi gjorde med bilarna i Sverige när det är minusgrader. Vad då? undrade jag. Själv använde han en speciell sprej (!!!) på vindrutan så att det var lättare att skrapa bort isen på morgonen. Han skulle även ta fram en filt som han brukar täcka vindrutan med. Han ska på skidsemester till Österrike och hade laddat med vinterdäck och skidbox på taket. Tydligen åker han och hans familj till samma ställe i Österrike varje år och har gjort så i 30 år! Han kände sig nog lite upprymd över att det varit minusgrader i Holland i två hela dagar! Han peratade sig varm om att han kunde åka långfärdsskridskor på kanalerna i år. Han är helt uppenbart inte helt van vid lite kyla och is.

1 comment:

Anonymous said...

Våra grannar tar med sig en flaska vatten ut och häller över vindrutan. Det är inte kallt eller ljummet vatten, för det brukar ånga när de är klara. Tror du jag smyg kikar bakom gardinerna med skräckblandad förtjusning? Jag vet inte om jag kommer att kunna hålla mig den dagen en ruta spricker - jag måste nog öppna fönstret och ropa "Hello! What were you thinking?!". Undra hur man säger det på holländska? Måste öva...