21 September 2007

Faluröd

En amerikansk kollega till mig sa att hon hört av en kompis att anledningen till att alla hus i Sverige var faluröda var för att vi skulle hitta dem i snön!


Jag skrattade så jag höll på att kissa på mig och min kollega började skratta hon också så hon höll på att köra av vägen!


Då försökte jag förklara falurödfärgs historia, men insåg att jag nog inte visste själv. Det blev något i stil med en massa färg som kokades i falun osv. Pappa, du kanske kan upplysa oss om hur det egentligen ligger till? Eller är det bara linoljefärg du är expert på?


3 comments:

Cissi said...

ja man får höra mycket roligt. Jag har flera gånger fått frågan om vi har isbjörnar i Sverige ;)

Mattias said...

Historia:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Falu_r%C3%B6df%C3%A4rg

Recept:
http://www.falurodfarg.com/frf_templates/Page.aspx?id=230

Anonymous said...

Visst är jag expert på både slamfärg och linoljefärg. Jag har även provat att blanda limfärg. Då det gäller slamfärg har vi ju även kokat den själva i Finland. Falu rödfärg är en slamfärg men genom att använda olika pigment kan den vara gul, grön, vit mm, förutom röd. Det röda pigmentet kommer ju från slagghögarna vid Falu koppargruva, men jag tror inte färgen kokades där. Förr åkte målarna runt på landsbygden och rödmålade både boningshus och lador och då kokade de färgen på plats. Varför släpa på vatten när det räckte att ta med sig pulvret. Kul att Mattias hittade info om faluröd, även om förklarineg att husen måste vara röda för att vi ska hitta dem i snön var bra.