17 April 2007

Nikon D40

En sån här vill jag ha. Har varit och kikat lite ett par gånger och den känns helt rätt för mig! Passar perfekt i handen. Men jag vill ha 55-200 mm objektiv och jag har fortfarande inte hittat någonstans där de säljer det paketet. Det är bara 18-55 mm med. Kanske att man ska satsa på att köpa ett objektiv senare. Vad säger min kameratokiga familj om det? Då kan vi låna objektiv och minneskort av varandra!

Matte och Tobbe har en D50 och pappa ska förståss vara värst med en D80, trots att det nästan bara är mamma som tar bilder! En D40 räcker för mig. Den har ingen display uppepå själva kamerahuset, istället visas all info i det stora displayen bak. Autofokusen sitter i objektivet istället för i kameran, men det verkar helt ok eftersom de flesta objektiv verkar ha autofokus.

5 comments:

Cissi said...

ok you lost me! Har noll koll på kameror men den ser ju fin ut ;)

Cissi said...

förresten du ska väl inte börja be om pengar nu igen? :)
Lunch imorgon? Jag måste få låna boken för jag har läst ut min nu...

Mattias said...

Om du använder Picasa så kan du högerklicka och välja properties så ser du brännvidden som bilden är tagen med, eller focal length på engelska. Om du går igenom ALLA dina bilder, skriver in värdet i Excel räknar ut ett snitt så kan du enkelt se vilket objektiv du ska satsa på? Är det ett högt värde så tele, ett lågt så normal.

Eller så köper du 18-55 som jag tror du har mycket mer nytta av. Jag skickar lite länkar som du kan kolla på.

Anonymous said...

Jag har noll att tilläga när det gäller kameran...förutom att jag tycker att den skulle passa bättre med dig i Sverige :-)
Jag saaaaaaaaaaknar dig Ninisen!
KRAAAAM!

Anonymous said...

Hej Nina!
Jag plåtar visst mycket, men OK då mamma är lite flitigare. Jag har ett 18-135 mm objektiv. På gamla hederliga småbilden motsvarar det 27-202 mm. Om du hittar det objektivet i "paket" tycker jag absolut att du ska ta det. Det är jättebra att ha detta zoom-omfång i ett och samma objektiv, som man alltid följer med kameran.

Kul om du köper den, så har Nikon Dxx blivit vår familjekamera. Lycka till, hoppas du slipper ha insamling.
/Pappa